Adegems Nieuws
Gazette van Adegem - Gazedde van Oigem Pol Veirman

Schipdonkkanaal wordt niet verbreed

De mensen die langs het Schipdonkkanaal wonen of er een zaak hebben kregen het mooiste nieuwjaarsgeschenk dat ze zich konden wensen: na meer dan 40 jaar van ongerustheid kregen zij net voor de jaarwisseling de zekerheid dat het Schipdonkkanaal niet verbreed wordt en dat de reservatiestrook naast het huidige kanaal opgeheven wordt.

Wij waren nog kinderen toen het gerucht al de ronde deed dat het Schipdonkkanaal ooit zou verbreed worden. Er was daarvoor naast het bestaande kanaal een reservatiezone ingesteld. In die zone mochten er aan de bestaande gebouwen enkel instandhoudingswerken uitgevoerd worden, nieuwbouw en uitbreiding van de bestaande gebouwen waren uitgesloten. Op Adegems grondgebied zou het kanaal tijdens de verbreding ook rechtgetrokken worden vanaf de Koetshoeve tot aan Balgerhoeke.

Studies
De regering stond achter de verbreding van het Schipdonkkanaal omdat dit de binnenscheepvaart van de kust naar het binnenland zou bevorderen. Er werden door de regering studies besteld die aantoonden dat de verbreding van het kanaal een godsgeschenk zou zijn voor de scheepvaart.

Niet alleen de mensen die in de reservatiezone wonen en de handelszaken die langs het kanaal gevestigd zijn kwamen in verzet tegen de instandhouding van de reservatiestrook en de uitbreiding van het Schipdonkkanaal: in de actiegroep “Het Groot Gedelf” verzamelden zich ook mensen die niet rechtstreeks iets met de reservatiezone te maken hadden, maar die ook tegen die reservatiezone en tegen de uitbreiding van het kanaal waren.

Tegenover de studies die door de regering waren aangevraagd stelde de actiegroep studies van experts die aantoonden dat er (betere) alternatieven waren om de binnenscheepvaart van de haven van Zeebrugge naar het binnenland te bevorderen.

Beslissing
Er werden de laatste jaren veel vergaderingen belegd om de adviezen van de experts te bespreken, tegen elkaar af te wegen en de beslissing van de regering in de een of andere richting te duwen.

Tijdens de commissievergadering in december kondigde minister Demir (N-VA) aan dat er een overeenkomst was afgesloten tussen de Belgische en Nederlandse regering in verband met de estuaire vaart: de binnenvaartschepen zullen over de Noordzee en de monding van de Westerschelde naar het binnenland kunnen varen. Met die regeling is het voor minister Demir niet meer nodig dat het Schipdonkkanaal wordt verbreed en de reservatiestrook wordt dan ook overbodig. Een stelling die op een ruime goedkeuring kon rekenen.

Procedure
Bij de bevolking is er tevredenheid over de genomen beslissing. Vooraleer de reservatiezone ook wettelijk wordt opgeheven moet er nog een lange procedure gevolgd worden, waarbij een milieueffectenrapport (MER) en een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) worden opgemaakt. De opmaak van die plannen zal nog een paar jaar in beslag nemen.

De beslissing die in de commissie werd genomen bezorgt de mensen die in de reservatiezone wonen of er een bedrijf hebben de zekerheid dat zij over enkele jaren hun woning kunnen renoveren of hun zaak kunnen uitbreiden. Een deel van de reservatiezone zal ook als groene zone worden ingekleurd. De werkgroep zal er zich nu verder voor inzetten dat ook de beslissing om de bruggen over het Schipdonkkanaal te verhogen ongedaan wordt gemaakt.