Adegems Nieuws
Gazette van Adegem - Gazedde van Oigem Pol Veirman

Wie vindt plezier in het saboteren van nieuwe fietsroutes ?

Begin dit jaar legde Robin van Kerschaver de plannen van drie historische fietsroutes -waaraan hij ook nog wandelroutes had toegevoegd- voor aan de dienst toerisme.

De drie nieuwe historische fietsroutes werden pas eind juni officieel voorgesteld. Onverlaten zijn er ondertussen al in geslaagd om langs die routes verschillende pijlen en aanwijzingsborden te beschadigen. Robin Van Kerschaver, de man achter de fietsroutes, had de afgelopen dagen zijn handen vol om de beschadigde borden en pijlen te herstellen.

Het is niet omdat hij om medische redenen zijn beroep niet meer kon uitoefenen dat het leven van Robin van Kerschaver is stilgevallen: hij is sportief en sociocultureel veel actiever geworden. Hij heeft zowel in Maldegem als daarbuiten mee zijn schouders gezet onder verschillende activiteiten.

Historische fietsroutes
Met zijn fiets legt hij alleen of in groep honderden kilometers af. “Tijdens die ritten heb ik niet alleen oog voor de staat van de fietspaden, maar ook voor wat de streken waar ik doorrij zowel historisch als toeristisch te bieden hebben.

Ik begreep steeds minder waarom onze gemeente haar oorlogs- en archeologisch verleden en onze toeristische troeven niet bundelt om onze gemeente te promoten. Daarom ben ik vorig jaar zelf begonnen met het uitstippelen van drie historische fietsroutes. De drie fietsroutes zijn elk 40 km lang en hebben het Sint-Annazwembad als gemeenschappelijke start- en aankomstplaats.

De drie routes samen bestrijken de ganse gemeente: de Switchbackroute, die vooral Adegem aandoet, brengt de fietsers in contact met gebouwen en begraafplaatsen die ons terugbrengen naar WOII en de bevrijding van de Schelde.

Met de George Reid & Pieter Bladelin-route rijden we langs de plaats (Vossenhol) waar George Reid tijdens WO II neerstortte en door Middelburg waar het kasteel van zijn stichter Pieter Bladelin weer zichtbaar is.

De Airfield B65 route neemt ons via de Vossenholse meersen en de Burkelse bossen mee naar Kleit met onder meer het torentje op de beroemde Papinglohoeve. Via de Kampel komen we bij het historische B65 vliegveld uit WO II.

Waar het mogelijk is lopen de routes langs trage wegen. De routes zijn met pijlen en borden aangegeven. Op die borden staat naast de historische informatie van de streek ook informatie over wat de streek op toeristisch en culinair vlak te bieden heeft”, legde Robin uit.

Beschadigd

Robin heeft honderden uren in de voorbereiding gestoken om de routes aan te maken en om opzoekingswerk te doen naar de historische achtergrond. Om alles duidelijk te maken heeft hij 800 bordjes met 1600 boorgaten gemaakt en de bordjes bevestigd met 3200 boulons en 800 inbusjes.

De dienst toerisme kon niet wachten tot alle bordjes op de routes geplaatst waren om ze officieel te openen!

“Ik heb al veel positieve reacties op de fietsroutes gekregen en de ons omringende gemeenten hebben ook belangstelling voor degelijke routes. Er zijn echter ook mensen die blijkbaar minder sympathie voor de routes en hun informatie hebben: de laatste weken zijn er al tientallen pijlen en informatieborden beschadigd.

Van zodra wij op de hoogte zijn van beschadigingen zorgen wij voor de herstelling”, klonk het bij Robin, die hoopt dat de mensen die met hem samenwerken tijdens zijn korte periode van afwezigheid niet te veel herstelwerk krijgen.